De wereld van het online gokken opent zich

2 min |

Vanuit huis nog snel inzetten wie er wint, als eerste scoort of welke speler met een rode kaart van het veld wordt gestuurd. Online gokken was hedendaags nog nooit zo gemakkelijk. Tot voorkort was TOTO, onderdeel van Nederlandse Loterijen, de enige legale aanbieder op het gebied van kansspelen in de sport. Een nieuwe wet bracht hier verandering in, maar in hoeverre raakt dit de sport? 

Kansspelen op Afstand

De nieuwe wet Kansspelen op Afstand, afgekort KOA, reguleert de kansspelmarkt in Nederland. Dit houdt in dat vanaf nu ook buitenlandse aanbieders een vergunning kunnen aanvragen om online kansspelen in Nederland aan te bieden. Voordat de wet in werking trad waren buitenlandse aanbieders illegaal actief op de Nederlandse kansspelmarkt. Hier werden ze wel voor gestraft, maar de gekregen boetes werden vaak niet betaald en stonden niet in verhouding met het geld wat er binnen stroomde. In onze optiek is dit één van de redenen waarom de nieuwe regelgeving niet uit kon blijven, liever reguleren en controleren dan valsspelen.  

TOTO komt in actie

TOTO laat zich niet zomaar uit het veld slaan en ging daarom halverwege 2020 met een groot aantal voetbalclubs in zee. Zo probeerde TOTO een voorsprong te pakken op concurrenten en al in te spelen op de mogelijke stroom van nieuwe toetreders. TOTO heeft hiermee verstandig gebruik gemaakt van de huidige positie. Opvallend genoeg zien wij alleen op het gebied van voetbal een groei in sponsoring, maar waar blijven de andere sporten vragen wij ons af, of zullen die nog volgen..

(On)gelijke kansen

De buitenlandse aanbieders krijgen nu de kans om legaal op de markt aanwezig te zijn, maar toch hebben zij niet dezelfde verplichtingen als TOTO. Zo hoeven de buitenlandse aanbieders geen geld af te dragen aan een goed doel, zoals TOTO dit wel doet naar de NOC*NSF, en kunnen zij zich volledig richten om de commerciële doelstellingen. 

Inkomsten verderf of groei bij clubs

Een deel van de voetbalclubs zal na het sluiten van de samenwerking met TOTO hier weinig hinder van ondervinden, zo ook PSV. Naar verluidt levert het PSV in drie jaar tijd zo’n 4 miljoen euro op. PSV vond een samenwerking met TOTO niet genoeg, ze zijn namelijk ook in zee gegaan met Aziatische gokbedrijven. Met deze gokbedrijven hebben ze alleen de rechten voor de Aziatische markt verkocht. Dit levert PSV ook zo’n 1,5 miljoen euro op. 

De clubs die een samenwerking met TOTO zijn aangegaan hebben de zekerheid op een mooi sponsorbedrag. Voor de rest van de clubs blijft het, jawel, een gok hoe de buitenlandse aanbieders zich zullen positioneren.

 

Geschreven door:
Iris Balk - Communicatie en Marketing activatie by BP