Vrouwensport wordt (eindelijk) commercieel interessant

3 min | ,

Grote merken sponsoren mannensport vaker dan vrouwensport. Toch lijkt hier de laatste jaren een ommekeer in te komen. Ook sportmarketingbureaus zien steeds meer de commerciële waarde van vrouwensport en richten een aparte vrouwentak op. Eindelijk! Als je het ons vraagt tenminste. Maar hoe komt dat? Is het een kip-ei-verhaal of spelen bepaalde factoren hierin een rol?

 

Ongelijkheid is veelbesproken

Meer dan ooit is ongelijkheid een besproken thema. Met Black Lives Matter laaide de discussie over gelijkheid tussen zwart en wit op. Ook de gelijkheid tussen man en vrouw verdwijnt niet uit de actualiteit. Mannen verdienen op topfuncties nog steeds meer dan vrouwen. Ook in de sportwereld doen mannen het beter dan vrouwen. Commercieel gezien tenminste.

 

Lichamelijke verschillen 

Mannen zijn sterker dan vrouwen. Als je puur naar de aangeboren verschillen kijkt in ieder geval. Ze hebben meer testosteron, waardoor ze makkelijker spieren opbouwen. Daardoor kunnen ze hogere sportprestaties leveren. Is dat dan ook de reden dat mannensport interessanter is om te sponsoren voor merken? Want zeg nou eerlijk, hoeveel sponsors van vrouwensport ken je? Die zijn op 1 hand te tellen toch?

 

LiGA en Zinzi trokken wel de stoute schoenen aan

Tot voor kort durfden de grote jongens de stap niet te zetten, behalve LiGA en Zinzi. LiGA is als ‘LiGA Ladies’ al jaren trouwe sponsor van de vrouwelijke schaatsers. Toen zij een samenwerking aan gingen, hadden zij als doel om meer sponsorbekendheid te krijgen. Consumenten – vooral de vrouwelijke – moesten direct een link kunnen leggen tussen LiGA en het vrouwenschaatsen. Ze zetten vol in op de personalisatie van de schaatsers, ook buiten de baan. Dat ze hier met vlag en wimpel in zijn geslaagd, is duidelijk. Tot op de dag van vandaag wordt LiGA gezien als dé sportsponsor van vrouwen.

Zinzi koos heel bewust niet voor sportsponsoring. Zij zetten hun vrouwelijke ambassadrices Kim Feenstra en Fatima Moreira de Melo in de spotlights. Ook Lieke Martens haakte hier later bij aan.

 

Ommekeer door de Oranje Leeuwinnen

Het lijkt erop dat een grote prijs winnen meer grote merken over de streep heeft getrokken. Neem bijvoorbeeld de overwinning van de Oranje Leeuwinnen op het EK. Hierdoor werd de achterban van de voetbalsters groter en roken grote merken kansen (en geld). Voor het eerst wilden ze namelijk investeren in het vrouwenspel tijdens het WK. Onder andere ING, Blokker en KPN zetten vol in. Ook ABN AMRO ging overstag. Sinds 2015 zijn zij hoofdsponsor van de AJAX-vrouwen. Zij kregen zelfs voor het eerst een eigen tenue. Het kwartje is dus blijkbaar gevallen. Simpelweg omdat er geld in valt te verdienen.

 

Gespecialiseerde marketingbureaus voor vrouwensport

Dat sponsoringcontracten meer opkomen, bleef bij de sportmarketingbureaus niet onopgemerkt. Ook daar kwam de commerciële waarde van vrouwensport hoger op de agenda te staan. Hoe dat zich uitte? Steeds meer bureaus richtten een speciale vrouwentak op en er zijn zelfs bureaus die gespecialiseerd zijn in de vrouwensport. Vrouwen en hun doelgroep vragen nu eenmaal een andere benadering dan de mannelijke achterban. Daar moeten merken op inspelen.

 

Gerichte aanpak met het byBP Gameplan

Ook bij byBP benaderen we de vrouwensport en hun achterban op een manier die bij hen past. Hiervoor hebben we het byBP Gameplan ontwikkeld, gebaseerd op het Golden Circle Model van Simon Sinek. Op basis van 3 stappen zetten wij een campagne of marketingplan op. We doorlopen de 3 cirkels: why, what en how. Via deze ‘inside out’-methode wordt heel snel duidelijk hoe je de doelgroep het beste kunt benaderen. Met deze methode helpen wij sporters, merken en bedrijven om meer top of mind van hun doelgroep te komen.

 

Kunnen wij jou hier ook bij helpen? Neem dan contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek over een eventuele samenwerking!

 

Geschreven door:
Tobias Vink - Strategisch Marketeer by BP