Virtueel sporten, wat komt daar eigenlijk bij kijken?

2 min | ,

Digitaal sporten, we kunnen er niet langer omheen. Wat begon met een spelcomputer dat ons fitter zou maken, is uitgegroeid tot heuse competities die online plaatsvinden. Van simulatoren waarin we onze sporten kunnen beoefenen tot aan voetbaltoernooien waar de winnaars er met flinke bedragen vandoor gaan. Voetbalclubs en Formule 1 teams met gamers onder contract, hadden we dat tien jaar geleden kunnen bedenken?

De opkomst van E-sports

Gedurende de laatste jaren is de markt voor E-sports enorm gegroeid. Dit geldt overal ter wereld, maar zeker in Nederland. Dat de populariteit zo snel is gestegen heeft er vooral mee te maken dat er een steeds groter publiek interesse voor E-sports vertoond. Meer en meer sportfans hebben interesse in deze “nieuwe” tak van de sport. Bovendien worden E-sports steeds professioneler aangepakt, bijvoorbeeld met de komst van de eDivisie. Hierin gaan alle clubs die in de Eredivisie spelen virtueel de strijd met elkaar aan. Deze hebben dan ook allemaal een vaste E-sporter die namens hun de wedstrijden speelt.

 

Ziggo als grote speler

In december 2018 organiseerde Ziggo dé FIFA-battle van het jaar. Ziggo nomineerde Max Verstappen en Frenkie de Jong als ‘het grootste talent van 2018’. Een potje FIFA zou de beslissing maken wie van deze talenten met de eer van de titel mocht gaan strijken. Toenmalig teamgenoot en huidige vriend van Frenkie, Matthijs de Ligt mocht het potje FIFA tussen de twee genomineerden hosten. Ziggo pakte dit destijds groots aan, door er een hele promo-video bij op te nemen die gepaard ging met de nodige humor. Wat Ziggo hier liet zien, was puur vermaak voor de Ziggo Sport liefhebbers. Een strijd tussen twee talenten die uitgevochten werd onder het genot van een potje virtueel voetballen.

Zou dit een slimme zet zijn van Ziggo, door de populairste Nederlandse sporttalenten van 2018 bij elkaar te zetten in één video?

 

E-sports voor je merk
Naast voetbal en Formule 1 zijn er natuurlijk nog meer sporten die online beoefend kunnen worden. Maar wat kan E-sports eigenlijk betekenen voor jouw merk? Dat is vrij simpel: merkbekendheid, merkactivatie. Binden met je doelgroep. Voornamelijk onder een jongere doelgroep is het mogelijk om bijvoorbeeld: product placement in livestreams te vertonen, om activatie programma’s te realiseren maar zelfs ook om influencer marketing in te zetten. Denk hierbij aan het voorbeeld van Ziggo.

 

byBP is thuis in merkactivaties
Ben je nu benieuwd naar wat E-sports kan doen om de juiste boodschap over te brengen naar jouw doelgroep? byBP heeft een aantal mooie cases op naam staan. We nemen je graag mee in de mogelijkheden!

Geschreven door:
Georgette van Dijk - Communicatie Specialist by BP